Luentotilaisuus: Mielentilatutkimusten väheneminen – syyt ja seuraukset

Osallistumislinkki: https://meet.google.com/jyg-oipt-ggz

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), Vankiterveydenhuolto (VTH), Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti (Krimo) ja Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta ovat yhteishankkeessa selvittäneet syyntakeisuuden määrittämisen nykytilannetta ja ajallista muutosta oikeudellisissa ja oikeuspsykiatrisissa käytännöissä. Mielentilatutkimusten määrän voimakas lasku vaikuttaa olevan seurausta alentunut syyntakeisuus -kategorian käytön supistumisesta marginaaliseksi. Tutkimusten määrään näyttävät vaikuttaneen myös oikeudenkäymiskaareen vuonna 2006 tehty muutos sekä henkirikosten määrän väheneminen. Alentunut syyntakeisuus puolestaan on vähentynyt lääketieteellisissä diagnoosikäytännöissä ja persoonallisuushäiriöiden arvioinneissa tapahtuneiden muutosten takia. Syyntakeisuussäännösten soveltamiskäytäntöä kiristivät myös korkeimman oikeuden ennakkoratkaisut etenkin 2000-luvulla.

Suomen Kriminalistiyhdistys järjestää torstaina 27.5. klo. 16.30-17.30 avoimen luentotilaisuuden aiheesta ”Mielentilatutkimusten väheneminen – syyt ja seuraukset”. Aiheesta esitelmöi professori Tapio Lappi-Seppälä (Helsingin yliopisto, Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti), joka kuvaa esityksessään keskeisiä syyntakeisuusratkaisujen lukumäärä- ja sisältömuutoksia ja käy läpi tuoreen hankkeen johtopäätöksiä. Esityksen jälkeen on varattu aikaa myös yleisökysymyksille.

Tilaisuus järjestetään kokonaisuudessaan etäyhteyden välityksellä Google Meets -palvelun avulla. Osallistuminen ei edellytä etukäteisilmoittautumisesta.

Tilaisuuteen osallistuminen: Luennolle voi liittyä useimmilla selaimilla tai puhelimen tai tabletin Google Meet -sovelluksen avulla. Osallistuminen ei edellytä Google-tiliä. Klikkaa osoitetta https://meet.google.com/jyg-oipt-ggz tai kirjoita osallistumiskoodi "jyg-oipt-ggz". Jos haluat kommentoida esitystä tai kysyä jotain, anna selaimelle oikeus käyttää mikrofoniasi tai kameraasi. Huolehdithan kuitenkin, että mikrofoni on mykistettynä luennon ajan.

Tutkimus ”Mielentilatutkimusten väheneminen ja väkivaltarikollisten psykiatrinen hoito” on julkaistu 6.5.2021 osana Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarjaa ja on luettavissa osoitteessa https://tietokayttoon.fi/julkaisut/raportti?pubid=URN:ISBN:978-952-383-3....

Lämpimästi tervetuloa!