Keskustelutilaisuus: "Kansalaisten rangaistusasenteet ja yleinen oikeustaju - kriminaalipolitiikan ohjenuora?"
Aika: 8.11.2017 klo. 16.30-18.00
Paikka: Helsingin yliopisto, päärakennus (vanha puoli), auditorio XIV (Unioninkatu 34, 3. kerros).

Vuonna 2015 pääministeri Sipilän hallitusohjelmassa asetettiin tavoitteeksi, että Suomessa rangaistukset vastaavat yleistä oikeustajua. Oikeusministeriön toimeksiannosta Helsingin yliopiston Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti toteutti vuonna 2016 laajan kyselytutkimuksen, jossa selvitettiin kansalaisten käsityksiä sopivasta rangaistusmuodosta ja rangaistustasosta erilaisissa rikostapauksissa. Tuloksia verrattiin myös käräjätuomareiden antamiin vastauksiin. Miten kansalaisten käsitykset erosivat tuomareiden antamista rangaistuksista? Mitä merkitystä väestön rangaistusasenteilla on kriminaalipolitiikalle? Mitä on "yleinen" oikeustaju?

Suomen Kriminalistiyhdistys ja Oikeus- ja yhteiskuntatieteellinen yhdistys järjestävät yhteistyössä keskustelutilaisuuden aiheesta "Kansalaisten rangaistusasenteet ja yleinen oikeustaju - kriminaalipolitiikan ohjenuora?". Tilaisuudessa yliopistotutkija, YTT Juha Kääriäinen (Helsingin yliopisto) esittelee kyselytutkimuksen keskeisiä löydöksiä. Kommenttipuheenvuoron esittää rikosoikeuden apulaisprofessori, OTT, VT Sakari Melander (Helsingin yliopisto).

Tilaisuus järjestetään keskiviikkona 8.11. Helsingin yliopiston päärakennuksessa, auditoriossa XIV (3. kerros) klo. 16.30-18.00. Tilaisuuteen on vapaa pääsy! Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua.

Tutkimus "Seitsemän rikostapausta: käräjätuomareiden arvioima rangaistuskäytäntö ja väestön rangaistusvalinnat" on vapaasti ladattavissa Helsingin yliopiston julkaisuarkistosta osoitteesta http://hdl.handle.net/10138/190440.

Suomen Kriminalistiyhdistys - Kriminalistföreningen i Finland
Oikeus- ja yhteiskuntatieteellinen yhdistys