Keskustelutilaisuus: Poliisiin kohdistuva väkivalta ja poliisin voimankäytön rajat

Aika: torstaina 17.5.2018 klo. 16.30–18.00
Paikka: Tieteiden talo (Kirkkokatu 6), sali 404

Poliisit kohtaavat työtehtävissään väkivaltaa ja muita uhkaavia tilanteita, jotka edellyttävät voimakeinojen käyttöä. Eri tietolähteet osoittavat, että poliiseihin ja myös vartijoihin kohdistunut väkivalta on viime vuosina lisääntynyt niin Suomessa kuin muissakin Euroopan maissa. Samalla kun poliisin toimintaympäristö on muutoksessa, uudet tekniset laitteet, kuten etälamauttimet ja virkapukuun liitettävät kamerat, muuttavat voimankäyttötilanteiden luonnetta. Millaisissa tilanteissa poliisit turvautuvat voimankäyttöön? Mitä rajoitteita lainsäädäntö asettaa poliisin voimankäytölle? Miten poliisit kokevat heihin kohdistuneen väkivallan?

Suomen Kriminalistiyhdistys järjestää keskustelutilaisuuden aiheesta "Poliisiin kohdistuva väkivalta ja poliisin voimankäytön rajat" torstaina 17.5.2018 klo 16.30–18.00. Tilaisuudessa esitelmöivät poliisin voimankäyttötilanteita tutkinut komisario, tohtorikoulutettava Henri Rikander Poliisiammattikorkeakoulusta sekä poliisin voimankäytön rajoista väitöstutkimuksen tehnyt rikostarkastaja, OTT Markus Terenius Keskusrikospoliisista. Tilaisuus järjestetään Tieteiden talolla osoitteessa Kirkkokatu 6, Helsinki, salissa 404. Myös yleisön esittämille kysymyksille on varattu aikaa.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Lämpimästi tervetuloa!

Suomen Kriminalistiyhdistys - Kriminalistföreningen i Finland