Aika: keskiviikko 29.5.2019 klo. 16.30–18.00
Paikka: Tieteiden talo (Kirkkokatu 6), sali 312

Verkkoympäristöissä tapahtuva rikollisuus on yhä keskeisempi rikollisuuden muoto, joka koskettaa suoraan tai välillisesti lukuisia suomalaisia. Tietojärjestelmiin ja tietoliikenteeseen kohdistuva häirintä voi lamauttaa keskeisiä palveluita, kun taas yksityishenkilöihin kohdistuvat identiteettivarkaudet, verkossa tapahtuva häirintä ja erilaiset haittaohjelmat voivat aiheuttaa huomattavaa kärsimystä ja vahinkoa rikoksen uhriksi joutuneille ihmisille. Kun yhä suurempi osa kaupankäynnistä ja muista arjen toiminnoista tapahtuu internetin välityksellä, on oletettavaa, että verkkoympäristöissä tapahtuvista rikoksista tulee aiempaa keskeisempi osa rikollisuuden kokonaiskuvaa. Tästä voi seurata, että rikollisuuden rakenne ja kontrolli muuttavat muotoaan. Millaisia ovat verkkorikoksen uhriksi joutumisen riskitekijät? Mitä haasteita uudet tekomuodot aiheuttavat rikosten tutkinnalle?

Suomen Kriminalistiyhdistys järjestää keskiviikkona 29.5.2019 klo 16.30–18.00 keskustelutilaisuuden otsikolla ”Kyberrikollisuus rikollisuuden muotona – rikollisuuden rakenne ja rikoksentorjunnan uudet haasteet”. Tilaisuudessa alustavat yliopistonlehtori Matti Näsi Helsingin yliopistosta, kihlakunnansyyttäjä Harri Tiesmaa Helsingin syyttäjänvirastosta sekä rikosylikomisario Tero Muurman Keskusrikospoliisin Kyberrikostorjuntakeskuksesta. Tilaisuus järjestetään Tieteiden talolla salissa 312 (Kirkkokatu 6, Helsinki). Samassa yhteydessä julkistetaan uusia tietoja vuoden 2018 Kansallisesta rikosuhritutkimuksesta, jossa tarkasteltiin ensimmäistä kertaa laajemmin verkkoympäristössä tapahtuvaa rikollisuutta.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Lämpimästi tervetuloa!

Scholarly Lite is a free theme, contributed to the Drupal Community by More than Themes.